Pagina's

woensdag 23 juli 2014

Kroa BBQ

En toen alle familie bij elkaar was... was het een prima dag voor een barbecue Kroatische stijl. Big aan het spit.. familieproces.. 
Vorig jaar ontbraken er essentiële mensen.. en waren er toevoegingen die geen meerwaarde bleken te hebben. De uitgangspositie dit jaar was in ieder geval woest goed. Taakverdeling leverde in den beginne wat strubbelingen op. 
Mijn zus bracht de big naar binnen terwijl ik dat eigenlijk een mannentaak vind... maar goed. Dat is misschien wel een heel erge macho gedachte maar ik ben dan ook een halve Kroaat. Ik kan er niks aan doen. Mama hield zich prima aan haar taken.. foto's maken en foto's bewerken. Ama Milica ging met papa en gep naar achter om het ding aan de gordijnroede te binden. 
In de tussentijd amuseerde Amber ons met Spartel de niet bange en Mees ons met potjes Yahtzee tot het tijd was voor de vuurmeester. 
Ik mocht het vuur aanmakenen dat wilde ik al jaren. Het fikkie maken is óók een woest belangrijke taak en van essentieel belang voor het slagen van de maaltijd en dus het slagen van het complete feestje. De vuurstapel moet perfect gestapeld zijn (daar had papa bij geholpen) en ook perfect gehakt (daar had Geppie bij geholpen)...en dan moet hij omgeduwd en in vier stukken uiteen..voor het perfecte fikkie met de juiste warmte. 

Kroa- familie -traditie... de big aan het spit... die uren en uren geroosterd moet... gelijkmatig.. samen... waarbij je samen zit.. dicht bij elkaar... verhalen verteld.. zingt.. of zwijgt.. grappen maakt... serieus bent... waarbij de gemoederen soms wat oplopen... ( - wat dit jaar goddank alleen maar te maken had met rivaliteit tussen twee koks, waarvan de ene de andere beschuldigd dat ie er hélémáál absoluut geen verstand van heeft en de hele maaltijd verpest heeft- ).. die meestal weer geblust worden met een slokje..Niet alleen voor de aanstichter van het "vuurtje" ... maar vooral ook voor de big..
Waarbij het soms erg lang duurt... en een beetje afleiding gezocht moet worden.. in het aaien van een buurkat.. of in het leren van nieuwe spelletjes... Waardoor je dan de moed kunt vatten om weer vrolijk verder te gaan.. onder het genot van nog een biertje..terwijl je zorgt voor elkaar.. voor de inwendige mens. De Blusser die de Draaier voorziet van voorgerechtjes geroosterd brood met bierknie-sel.
Draaien tot de zon onder gaat.. tot de big eindelijk bruin wordt... het een groot warm geheel is waarbij de liefdevolle emoties hoog oplopen.. tot men alleen nog maar kan verzuchten: "De big is klaar!"

Eindelijk eindelijk werd ie naar de tafel gedragen, aangesneden, verdeeld. Was iedereen blij en gelukkig..  zelfs "Gordon Ramsay" .. die "Jamie Oliver" complimenteerde dat ie nog nóóit zó een lekkere big had gegeten.

Mijn zus had dikke pret met varkenspootjes en de varkenspootjes mop "Mevrouw? Heeft u ook varkenspootjes? Loopt moeilijk hè?!" 
En toen iedereen gegeten had speelden we met Mees in de tuin.. woest wild zwieren en zwaaien met discolichtjes.. Doreen vertelde ons grote zelfverzonnen verhalen toen ze ons naar bed bracht en Denis maakte met Geppie muziek... tot het bier en de Kruškovac en de Cherry Brandy op waren. 

2 opmerkingen:

Ama zei

Wat een Geweldig en Herkenbaar verhaal en wat een stoere kinderen, de een draagt het Big zomaar naar de plek en de ander steekt helemaal zelf het Vuur aan!!!!
Ik geloof, dat Ama toch weer een boel gemist heeft!!!
Maar super om te zien, hoe geweldig jullie Allen Samen genoten hebben en dat was toch vast de bedoeling Lieverds
Heerlijk om te zien en te lezen, hoe fijn het was, om met jullie Allen te kunnen genieten van deze super Kroatische Traditie en ook nog zoo prachtig klaar gemaakt. Heel veel liefs en Ijn dat ook de buurkat en de Schildpad nog konden mee genieten van jullie gezellige Sfeer!!! Fijn om met z'n allen van na te genieten. Liefs en dikke kus van Ama.xxxxxxxxx

Mireille zei

Je hebt weer een heel mooi verslag van je vakantie gemaakt! Het plezier straalt er vanaf. Mooi om te zien! Nu weer terug in het gareel.. zal wel weer even wennen zijn ;-)